Gegevens opvragen
Alle op het Landelijk Schakelpunt aangesloten zorgverleners kunnen gegevens opvragen. Maar niet iedere zorgverlener krijgt alles te zien. Wie welke gegevens kan opvragen, leest u hier.
Voorwaarden
U mag alleen medische gegevens van een patiënt opvragen als:
- er sprake is van een behandelrelatie, en
- het nodig is voor de behandeling van de patiënt.
In het Landelijk Schakelpunt wordt bijgehouden welke zorgverleners wanneer gegevens hebben opgevraagd (of onder verantwoordelijkheid van wie). De patiënt kan hier inzage in krijgen via zijn Overzicht uitwisselingen en een notificatie krijgen wanneer zijn gegevens beschikbaar zijn gesteld of zijn opgevraagd.
Geen of onvolledige informatie over de patiënt bekend?
Het kan voorkomen dat u gegevens van een patiënt opvraagt via het Landelijk Schakelpunt en geen of onvolledige informatie krijgt. U ziet dit soms terug in foutmeldingen in uw zorginformatiesysteem. De oorzaken en mogelijke oplossingen leest u in de factsheet Geen of onvolledige gegevens via het LSP.
Uitbreiding regio's aanvragen
Bent u gevestigd op de grens van twee regio’s? Of krijgt u geregeld patiënten uit andere regio's waardoor u een foutmelding krijgt als u hun gegevens opvraagt? Dan kunt u een aanvraag indienen om in meerdere regio's te worden opgenomen. Gebruik hiervoor het formulier Uitbreiding regio’s.