Medische gegevens delen: praktisch voordeel voor huisartsen en patiënten
Meer daadkracht tijdens de huisartsenpost
“Als ik bij de huisartsenpost werk, is het hartstikke fijn om te weten welke medicijnen zijn voorgeschreven en wat iemands medische voorgeschiedenis is”, zegt Anne-Marie. “Ook kan ik als huisarts op vrijdag aangeven wat mijn plan voor bepaalde patiënten is. Dat kan dan in het weekend bij de huisartsenpost geraadpleegd worden op het moment dat de patiënt zich daar meldt. Bijvoorbeeld kan een huisarts met toegang via het Landelijk Schakelpunt (LSP) en toestemming van de patiënt snel zien of een patiënt recent morfine heeft voorgeschreven gekregen. Dat kan onnodige voorschriften voorkomen. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij patiënten die verslaafd zijn aan pijnstillers. Dan gaan ze naar de huisartsenpost om toch te proberen extra pijnstillers te krijgen.”
Minder fouten, betere overdracht
Wanneer relevante gegevens beschikbaar zijn, hoeft de huisarts op de huisartsenpost minder uit te vragen en worden medische fouten minder snel gemaakt. Allergieën voor bijvoorbeeld antibiotica zijn terug te vinden; dat verkleint het risico op ernstige allergische reacties of erger. Apothekers checken altijd hun eigen systemen, maar meervoudige controlepunten verminderen het risico op fouten nog verder. “Ik moet er niet aan denken als ik geen toegang heb tot het LSP”, aldus Anne-Marie.
Wensen voor verbeterde uitwisseling
Anne-Marie ziet ook ruimte voor verbetering: meer zorgaanbieders, waaronder ziekenhuizen en klinieken, zouden volgens haar moeten aansluiten zodat informatie tussen zorginstellingen direct in het dossier beschikbaar is in plaats van via veilige e-mail. Patiënten kunnen inmiddels vaak zelf onderdelen van hun ziekenhuisdossier inzien, maar zij zoeken nog regelmatig hun huisarts op na uitslagen. De eigen huisarts blijft centraal in de keten.
Toestemming en voorlichting
Alle gegevensuitwisseling gebeurt met toestemming van de patiënt. In hun praktijk besteden ze soms in een speciale week extra aandacht voor het vastleggen van toestemmingskeuzes. Anne-Marie pleit voor beter voorlichten van patiënten over wat bezwaar maken inhoudt en overweegt dat een opt-out-systeem in de toekomst kan werken mits patiënten goed geïnformeerd worden.
Digitale toegang voor patiënten
Daarnaast is zij voorstander van dat patiënten in de toekomst via een digitaal dossier of een persoonlijke 'pas' hun gegevens eenvoudig kunnen tonen. Dat zou de directe zorgverlening vergemakkelijken, zeker bij acute situaties of bij bezoek aan de huisartsenpost.
Praktische aandachtspunten
Als huisartsen moeten we zorgvuldig nadenken wat en waar we in ons systeem documenteren. Niet alles is voor patiënten zichtbaar in iedere app of in elk platform. Anne-Marie’s praktijk is aangesloten op Medicom, en alleen de E-regel (evaluatie of conclusie) en de P-regel (plan of beleid/afspraken/adviezen) van het dossier zijn bijvoorbeeld zichtbaar in de app. Brieven en uitslagen worden allen gezien op de website mijngezondheid.net. Die transparantievraag verdient aandacht bij het vormgeven van toekomstig beleid.
Toekomst
Voor Anne-Marie is duidelijk: medische gegevensuitwisseling via systemen als het LSP verhoogt de patiëntveiligheid, maakt overdrachten soepeler en ondersteunt betere zorgbeslissingen. Tegelijk vraagt de toekomst om bredere aansluiting van zorgaanbieders, betere technische integratie en heldere informatie en keuzes voor patiënten.