ZORG-ID Smartcard
Hoe werkt de ZORG-ID Smartcard?
De ZORG-ID Smartcard functioneert als vervanging van de UZI-medewerkerspas op naam. U kunt de ZORG-ID Smartcard zelf aanmaken en vervolgens zonder aanpassingen gebruiken in bestaande paslezers, net zoals de traditionele UZI-medewerkerspas. Alle mandaten die aan de zorgmedewerker zijn toegekend, blijven gelden. Ook gastgebruik is mogelijk, net als bij de UZI-medewerkerspas.
- Persoonlijke aanmaak: De medewerker maakt de ZORG-ID Smartcard zelf aan met behulp van de eigen nog geldige UZI-medewerkerspas.
- Eigen beheer: Aanmaken en intrekken van de ZORG-ID Smartcard is eenvoudig zelf te regelen via het ZORG-ID Portaal.
- Compatibiliteit: De ZORG-ID Smartcard werkt met de bestaande smartcardreaders (Omnikey) voor zowel lezen als beschrijven van de ZORG-ID Smartcard.
Meer informatie?
Download hier de factsheet.
Applicatie Zorgaanbieder
Leveranciers moeten de applicatie geschikt maken voor het gebruik van de ZORG-ID Smartcard. Dit geldt zowel voor ZORG-ID als voor SafeSign. Zorg-ICT leveranciers zijn op de hoogte en betrokken bij alle ontwikkelen omtrent de ZORG-ID Smartcard.
Planning
Op dit moment is de ZORG-ID Smartcard in ontwikkeling. Wilt u een melding krijgen van alle belangrijke updates in dit proces, schrijf u dan onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.
Aan de slag met de ZORG-ID Smartcard
Om met de ZORG-ID Smartcard te gaan werken vragen we vertegenwoordigers van zorgaanbieders hun praktijk eenmalig te registreren met hun UZI-pas. Dit kan via het digitale aanvraagformulier (volgt later). Na registratie wordt de vertegenwoordiger automatisch beheerder van de praktijk en kan deze ZORG-ID Smartcards intrekken via het ZORG-ID Portaal. Bij toekomstige doorontwikkeling van de ZORG-ID Smartcard worden de beheer-opties uitgebreid. Zodra de praktijk is geregistreerd, kunnen medewerkers zelf hun eigen ZORG-ID Smartcard aanmaken* volgens de volgende stappen:
- Bestel lege ZORG-ID Smartcards via de webshop (link volgt later).
- Start de functie ‘Maak uw ZORG-ID Smartcard aan met uw geldige UZI-pas’ op vanuit het ZORG-ID Portaal.
- Authenticeer met de UZI-medewerkerspas.
- Doorloop de stappen.
- Plaats een lege ZORG-ID Smartcard in de kaartlezer.
- De ZORG-ID Smartcard is klaar voor gebruik en is vanaf nu drie jaar geldig.
*Let op: Nieuwe medewerkers, zonder UZI-medewerkerspas, kunnen geen ZORG-ID Smartcard aanmaken. Zij moeten dus een UZI-medewerkerspas aanvragen.
Kosten
De ZORG-ID Smartcard kost €75,- voor drie jaar (excl. verzendkosten).
Deze kosten zijn aanzienlijk lager dan de aanschaf van een UZI-pas. Ze worden in rekening gebracht vanwege de benodigde veilige techniek en licenties.
Vragen?
Ga naar de veelgestelde vragen.
Staat jouw vraag er niet tussen? Als zorgverlener kun je contact opnemen met support@vzvz.nl en als leverancier met leveranciersmanagement@vzvz.nl.