U kunt de pincode van de ZORG-ID Smartcard wijzigen of deblokkeren na drie keer een foute invoer.
Om dit uit te voeren heeft u software nodig. Download en installeer eerst de SafeSign/Token Administration (SafeSign Windows, SafeSign macOS, SafeSign Linux). Heeft u hiervoor geen rechten? Vraag uw systeembeheerder om hulp.
Het aanpassen en deblokkeren van de pincode
Doorloop dan onderstaande stappen:
- Steek de kaart in de paslezer.
- Klik op ‘Start’ in het Windows-menu (bij Mac: klik op het icoon ‘Macintosh HD’ op het bureaublad).
- Zoek naar 'Token Administration’ (Voor Mac/Apple: ‘Token Administration.app’).
- Selecteer ‘Token’ in de menubalk en vervolgens ‘Wijzigen PIN'.
- Voer de meegeleverde (oude) pincode in het scherm ‘Wijzigen PIN’ in.
- Voer vervolgens tweemaal de nieuwe door u zelf gekozen pincode in. Deze moet uit minimaal 6 en maximaal 8 karakters (cijfers en/of letters) bestaan.
Verkeerde pincode 3x ingevoerd van uw ZORG-ID Smartcard
Als u drie keer een verkeerde pincode heeft ingevoerd, wordt uw ZORG-ID Smartcard om veiligheidsredenen geblokkeerd. U kunt een geblokkeerde kaart activeren met de pukcode. Deze heeft u bij het aanmaken van de ZORG-ID Smartcard ontvangen.
Bent u de pukcode kwijt? In dat geval dient u op eigen kosten een nieuwe ZORG-ID Smartcard aan te vragen via de webshop.
Deblokkeren en nieuwe pincode
Wilt u uw kaart deblokkeren? Doorloop dan onderstaande stappen:
- Steek de kaart in de paslezer.
- Klik op ‘Start’ in het Windows-menu (bij Mac: klik op het icoon ‘Macintosh HD’ op het bureaublad).
- Zoek naar ‘Token Administration’ (Voor Mac/Apple: ‘Token Administration.app’). Het is mogelijk om programma te vinden door te zoeken op de term ‘Token’. Start het programma op.
- Klik bovenaan op het woordje ‘Token’. Kies daarna voor de optie: ‘PIN deblokkeren’.
- Voer de pukcode in. Daarna kunt u een nieuwe pincode opvoeren. Herhaal de nieuwe pincode.
- Klik op ok. U krijgt nu de melding dat uw pas succesvol is gedeblokkeerd. Uw pas is weer bruikbaar door middel van de nieuwe pincode.