Veelgestelde vragen

Alternatieven UZI-medewerkerspas

Wat betekent het verlopen van de UZI-medewerkerspas voor mij?

De vergoeding voor de UZI-medewerkerspas voor (apotheekhoudend) huisartsen, huisartsenposten en apotheken en de UZI-zorgverlenerspas voor apothekersassistenten stopt vanaf 1 september 2025. Dit betekent dat apothekers en huisartsen per 1 september zelf verantwoordelijk zijn voor de kosten van verlenging of een alternatief zoals ZORG-ID Mobiel of de ZORG-ID Smartcard. De ZORG-ID Smartcard is momenteel nog in ontwikkeling. De vergoeding voor andere UZI-middelen, zoals de UZI-zorgverlenerspas en het UZI-servercertificaat, blijft ongewijzigd.

Goed om te weten 

De vergoedingsregeling voor deze UZI passen blijft ongewijzigd:

  1. Zorgverlener passen*
  2. UZI-servercertificaat
  3. 1e UZI pas voor medewerkers (medewerkers die géén UZI-nummer hebben)

*met uitzondering van zorgverlenerpas voor Apothekersassistenten.

Welke opties zijn er voor mij?

Wanneer uw UZI-medewerkerspas verloopt heeft u drie alternatieven:

  • Een nieuwe UZI-medewerkerspas bestellen (zonder vergoeding).
  • Een ZORG-ID Smartcard bestellen en aanmaken.
  • ZORG-ID Mobiel in gebruik nemen.
Wanneer zijn de alternatieven gereed?

Op dit moment is de ZORG-ID Smartcard in ontwikkeling. Wilt u een melding krijgen van alle belangrijke updates in dit proces, schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief.

ZORG-ID Mobiel is al beschikbaar, maar nog niet door iedere softwareleverancier geïmplementeerd. Neem contact op met uw softwareleverancier voor wat de mogelijkheden voor u zijn.

Kun je meerdere middelen naast elkaar gebruiken?

Ja dat kan. Het is echter op dit moment nog niet mogelijk om zowel ZORG-ID Smartcard én ZORG-ID Mobiel geactiveerd te hebben voor één medewerker. Als medewerker moet u dus kiezen tussen ZORG-ID Mobiel en ZORG-ID Smartcard. De mogelijkheid om beiden te gebruiken volgt later. 

Is de ZORG-ID Smartcard klaar voordat de vergoeding voor de UZI-pas verloopt?

Op dit moment is de ZORG-ID Smartcard in ontwikkeling. Het gaat ons niet lukken om deze op 30 april gereed te hebben. Wij doen, samen met de softwareleveranciers, onze uiterste best om dit zo spoedig mogelijk te realiseren. Tot dit tijd zult u nog een UZI-pas moeten aanvragen op eigen kosten.

U kunt tot 70 dagen voordat uw UZI-pas verloopt al een nieuwe aanvragen. 

Wilt u een melding krijgen van alle belangrijke updates over de ZORG-ID Smartcard, schrijf u hier in voor de nieuwsbrief. 

Is er een alternatief voor de UZI-pas waarvoor geen kaartlezer nodig is?

Ja, daarvoor kunt u gebruik maken van ZORG-ID Mobiel. U gebruikt dan uw smartphone als authenticatiemiddel. Meer informatie vindt u hier. U kunt hier vinden of uw applicatie met ZORG-ID Mobiel kan werken. In de kolom ‘Middel’ moet dan ‘Mobiel’ staan. 

Bij twijfel raadpleegt u uw softwareleverancier.

Mijn leverancier biedt zowel ZORG-ID Smartcard aan als ZORG-ID Mobiel, kan ik beiden gebruiken binnen mijn zorgorganisatie?

Het is helaas voor één medewerker (nog) niet mogelijk om zowel ZORG-ID Mobiel als een ZORG-ID Smartcard te gebruiken. 

Dus let op: Door iemand beheerder te maken, blokkeert u de mogelijkheid om een ZORG-ID Smartcard aan te maken voor die medewerker.

Over de ZORG-ID Smartcard

Voor wie is de ZORG-ID Smartcard?

De ZORG-ID Smartcard is een alternatief voor medewerkers van (apotheekhoudend) huisartsen, huisartsenposten en apotheken. De medewerker moet in het bezit zijn van een geldige UZI-medewerkerspas op naam. Zonder geldige UZI-pas kan er geen ZORG-ID Smartcard worden aangemaakt. Zorgverleners kunnen niet met de ZORG-ID Smartcard werken. Zij behouden hun zorgverlenerspas. 

Ik heb een ZORG-ID Smartcard, maar een andere zorgaanbieder waar ik ook werk is nog niet bezig met ZORG-ID Smartcards. Wat nu?

Als deze zorgaanbieder de juiste software updates heeft voor gebruik van de ZORG-ID Smartcard, dan kunt u ook bij hen met uw ZORG-ID Smartcard werken. 
Het is nog makkelijker als deze zorgaanbieder zich ook aanmeldt voor ZORG-ID, dan kunnen zij ook ZORG-ID Smartcards aanmaken en beheren.

Kan ik mijn ZORG-ID Smartcard ook gebruiken voor raadplegen van SBVZ?

U kunt niet inloggen met uw ZORG-iD Smartcard op het webportaal van SBVZ, maar dat is ook niet nodig. U gebruikt SBVZ waarschijnlijk vanuit uw zorgapplicatie. Hiervoor heeft u geen UZI-pas en dus ook geen ZORG-ID Smartcard nodig.

Ik gebruik mijn UZI-pas ook om in te loggen bij VECOZO. Kan ik dat ook met de ZORG-ID Smartcard?

VECOZO onderzoekt de mogelijkheden. Wij zijn niet op de hoogte van de laatste stand van zaken.

Kan ik de ZORG-ID Smartcard gebruiken binnen uw zorgapplicatie als deze draait op macOS?

Ja, dat kan.

Ik gebruik mijn UZI-pas voor het inloggen in mijn zorgapplicatie, kan ik dat ook met de ZORG-ID Smartcard?

Ja, als uw leverancier de software heeft klaargemaakt voor de ZORG-ID Smartcard, dan kunt u hiermee ook inloggen.

Wat moet ik doen als ik mijn pincode kwijt ben?

Met uw pukcode kunt u uw ZORG-ID Smartcard weer activeren 

Kan ik de ZORG-ID Smartcard gebruiken voor alles waar ik de UZI-pas op dit moment voor gebruik?

Ja, voor zover wij kunnen inschatten kan de ZORG-ID Smartcard hetzelfde als de UZI-medewerkerspas. Mogelijk hebben wij niet al uw toepassingen in beeld. Neem bij twijfel contact op met uw softwareleverancier. 

Krijg ik (of iemand anders) automatisch bericht als de ZORG-ID Smartcard verloopt?

Op dit moment is dat nog niet zo. Daarom adviseren wij om de vervaldatum op uw ZORG-ID Smartcard te schrijven of plakken. Ook kunt u zelf een maand voor vervallen een herinnering in uw agenda zetten. 
 

De beheerder/administrator kan ook in het ZORG-ID Portaal de vervaldatums van de ZORG-ID Smartcards zien. 

De eerste ZORG-ID Smartcards verlopen pas over drie jaar. Tegen kunt u deze verlengen.

Een ZORG-ID Smartcard is helemaal blanco, hoe houd ik mijn verschillende smartcards uit elkaar?

Om verwisseling van de smartcard, met mogelijk blokkeren van de pas als gevolg, in uw praktijk te voorkomen raden wij u aan om uw smartcard te personaliseren. 

Hieronder bieden wij u enkele tips om uw pas te personaliseren: 

Gebruik van markeerstift: Schrijf een unieke medewerkerscode en de vervaldatum op de kaart met een markeerstift. Dit zorgt voor snelle en eenvoudige herkenning. 
Labelwriter: Met een Dymo- of andere labelwriter kunt u een gepersonaliseerde naam of code printen en op de kaart plakken. Dit maakt de kaart onmiddellijk herkenbaar. 
Indien mogelijk een vrij etiket van XIS systeem: Print en plak een vrij etiket met hierop een naam of code voor extra personalisatie. U kunt ook de afbeelding op de webshop als voorbeeld nemen en op de kaart plakken. Let op dat u niets over de chip heen plakt of schrijft.

U kunt ook de afbeelding op de webshop als voorbeeld nemen en op de kaart plakken. 

Let op dat u niets over de chip heen plakt of schrijft.

Blijft de huidige pincode van de UZI pas ook voor de ZORG-ID Smartcard gelden?

Bij het aanmaken van de ZORG-ID Smartcard wordt u gevraagd om een pincode te kiezen. U kunt ervoor kiezen om de pincode van uw UZI-pas te gebruiken, zodat u deze makkelijk kunt onthouden

Hoe lang gaat de ZORG-ID Smartcard mee?

Deze heeft een geldigheid van 3 jaar.

Blijven de mandaten van de medewerker geldig als hij/zij met een ZORG-ID Smartcard gaat werken?

Ja, de mandaten worden ingericht in uw zorgapplicatie en blijven gewoon geldig als u overstapt op de ZORG-ID Smartcard.

Is gastgebruik mogelijk met een ZORG-ID Smartcard?

Ja, gastgebruik met de ZORG-ID Smartcard werkt precies hetzelfde als met een UZI-medewerkerspas.

Hoe kan ik de ZORG-ID Smartcard betalen?

U kunt de ZORG-ID Smartcard betalen via de betaallink die per e-mail wordt toegestuurd.

Wat kost de ZORG-ID Smartcard?

De kosten voor de ZORG-ID Smartcard zijn 75 euro voor 3 jaar.

Kan ik een geblokkeerde ZORG-ID Smartcard weer deblokkeren indien deze teruggevonden wordt?

Ja, de beheerder/administrator van de ZORG-ID Smartcards kan dit voor u doen. 

Hoe moet ik een ZORG-ID Smartcard blokkeren bij verlies?

Neem contact op met de beheerder/administrator van de ZORG-ID Smartcards binnen uw zorgaanbieder. Hij/zij kan in het ZORG-ID Portaal de ZORG-ID Smartcard blokkeren. De ZORG-ID Smartcard werkt dan bij geen enkele zorgaanbieder meer totdat hij weer gedeblokkeerd wordt. 

Wordt de pukcode van de ZORG-ID Smartcard centraal opgeslagen voor het geval het nodig is?

De pukcode wordt alleen afgegeven aan de zorgmedewerker en is strikt persoonlijk. Deze mag dan ook niet door iemand anders, of door een applicatie, worden bewaard.

Aanmaken ZORG-ID Smartcard

Ik ben niet bekend met ZORG-ID. Kan ik dan toch de ZORG-ID Smartcard aanmaken?

Ja dat kan. Ook applicaties die niet met ZORG-ID werken, kunnen straks in principe met de ZORG-ID Smartcard overweg.

Bespreek met uw softwareleverancier wat hun plannen hiervoor zijn.

Waar kan ik vinden of mijn applicatie overweg kan met de ZORG-ID Smartcard?

U kunt hier vinden of uw applicatie met de ZORGID Smartcard kan werken. In de kolom ‘Middelʼ moet dan ‘Smartcardʼ staan. Daarnaast moet de juiste versie van de ZORG-ID software op uw werkplek geïnstalleerd zijn. Bij twijfel raadpleegt u uw softwareleverancier.

Kan er (net als bij de UZI-pas) een naam en geldigheidsdatum op geprint worden?

Als u de ZORG-ID Smartcard bestelt, staat hier alleen een uniek nummer op. U kunt zelf de ZORG-ID Smartcard bedrukken, of een sticker bedrukken en op de kaart plakken, of de datum erop schrijven.

Wanneer is een ZORGID Smartcard klaar voor gebruik?

Medewerkers met een geldige UZI medewerkerspas kunnen (evt. samen met een beheerder vanuit de organistatie) hun eigen ZORG-ID Smartcard aanmaken volgens de volgende stappen: 

  1. Bestel lege ZORG-ID Smartcards via de webshop (link volgt later).
  2. Start de functie ‘‘Ik wil een ZORG-ID Smartcard aanmaken.ʼʼ op vanuit het ZORG-ID Portaal.
  3. Authentiseer met de UZImedewerkerspas.
  4. Doorloop de stappen.
  5. Plaats een lege ZORG-ID Smartcard in de kaartlezer en kies een pincode.
  6. Sla de verkregen pukcode zorgvuldig op, zodat je deze niet kwijtraakt.
  7. De ZORG-ID Smartcard is klaar voor gebruik en is vanaf nu drie jaar geldig.
Mijn medewerker heeft een ZORG-ID Smartcard aangemaakt, maar ik zie deze niet in mijn ZORGID Portaal verschijnen

Is de UZI-pas van uw medewerker misschien uitgegeven onder een andere zorgaanbieder? Dan zal de ZORG-ID Smartcard bij hen in het portaal verschijnen. De beheerder/administrator kan de ZORG-ID Smartcard eenvoudig aan uw eigen organisatie koppelen, zie handleiding. 
Uw kunt de beheerder/administrator van de andere zorgaanbieder vragen om de ZORG-ID Smartcard te ontkoppelen van hun organisatie. 

Let op: Een ZORG-ID Smartcard moet altijd aan minimaal één organisatie gekoppeld zijn.

Ik vermoed dat mijn paslezer niet kan schrijven. Hoe kan ik dan toch een ZORG-ID Smartcard aanmaken?

VZVZ levert u ZORG-ID software voor het aanmaken en gebruiken van de ZORG-ID Smartcard. De Omnikey kaartlezer is met deze software in staat om de ZORG-ID Smartcard te schrijven.

Wat heb ik allemaal nodig om de ZORG-ID Smartcard te kunnen gebruiken?

Alles wat u nodig heeft en moet doen voor de ZORG-ID Smartcard vindt op onze website: ZORG-ID Smartcard

Kan ik de ZORG-ID Smartcard aanmaken op een Mac?

Nee, het aanmaken van een ZORG-ID Smartcard kan vooralsnog niet op een computer met macOS.

Hoe maak ik mijn organisatie gereed voor de ZORG-ID Smartcard?

Om met de ZORG-ID Smartcard te gaan werken moet u uw organisatie eenmalig registreren en valideren met uw UZI-zorgverlerspas. Registreren kan via het digitale aanvraagformulier (volgt later), waarna u door de vervolgstappen wordt geleid.

Zodra uw organisatie is geregistreerd, kunnen medewerkers zelf hun eigen ZORG-ID Smartcard aanmaken.

Overleg voordat u hieraan begint met uw softwareleverancier of uw applicatie al geschikt is voor de ZORG-ID Smartcard.

Waar kan ik de ZORG-ID Smartcard bestellen?

U kunt de ZORG-ID Smartcard bestellen via een link op de VZVZ-website. Deze link volgt later.

Wat is de levertijd van de ZORG-ID Smartcard?

Een paar werkdagen.

Kan ik een ZORG-ID Smartcard aanmaken nadat ik van werkgever ben gewisseld?

U kunt de ZORG-ID Smartcard aanmaken bij de zorgaanbieder waar u nu werkt, mits uw oude werkgever ook geregistreerd is voor de ZORG-ID Smartcard. 

Uw huidige werkgever kan dan via het ZORG-ID portaal uw ZORG-ID Smartcard aan de eigen organisatie koppelen om uw ZORG-ID Smartcard te beheren. Uw oude werkgever kan de ZORG-ID Smartcard ontkoppelen.

Mijn UZI-pas is verlopen of kwijt. Hoe kan ik dan toch de ZORG-ID Smartcard aanmaken?

Dat kan helaas niet. U kunt alleen een ZORG-ID Smartcard aanmaken met een geldige UZI-pas.

Is mijn paslezer geschikt om de ZORG-ID Smartcard te beschrijven?

Ja, de ZORG-ID software zorgt ervoor dat de paslezers (Omnikey cardreaders) die in de zorg in gebruik zijn de ZORG-ID Smartcard kunnen beschrijven.

Beheer ZORG-ID Smartcard

Kan ik een kopie van de UZI-pas opslaan, zodat ik die opnieuw kan gebruiken om een nieuwe ZORG-ID Smartcard te maken bij verlies of beschadiging?

Nee, dat is niet mogelijk. Het is alleen mogelijk om, in geval van verlies of beschadiging, een nieuwe ZORG-ID Smartcard aan te maken als u nog in het bezit bent van een geldige Concept UZI-pas. Kijk hiervoor op de support pagina. 

Hoe kan ik de pincode wijzigen of deblokkeren?

U kunt de pincode van de ZORG-ID Smartcard wijzigen of deblokkeren na drie keer een foute invoer. 

Om dit uit te voeren heeft u software nodig. Download en installeer eerst de SafeSign/Token Administration (SafeSign Windows, SafeSign macOS, SafeSign Linux). Heeft u hiervoor geen rechten? Vraag uw systeembeheerder om hulp.

Het aanpassen en deblokkeren van de pincode

Doorloop dan onderstaande stappen:

  1. Steek de kaart in de paslezer.
  2. Klik op ‘Start’ in het Windows-menu (bij Mac: klik op het icoon ‘Macintosh HD’ op het bureaublad).
  3. Zoek naar 'Token Administration’ (Voor Mac/Apple: ‘Token Administration.app’).
  4. Selecteer ‘Token’ in de menubalk en vervolgens ‘Wijzigen PIN'.
  5. Voer de meegeleverde (oude) pincode in het scherm ‘Wijzigen PIN’ in.
  6. Voer vervolgens tweemaal de nieuwe door u zelf gekozen pincode in. Deze moet uit minimaal 6 en maximaal 8 karakters (cijfers en/of letters) bestaan.

 

Verkeerde pincode 3x ingevoerd van uw ZORG-ID Smartcard

Als u drie keer een verkeerde pincode heeft ingevoerd, wordt uw ZORG-ID Smartcard om veiligheidsredenen geblokkeerd. U kunt een geblokkeerde kaart activeren met de pukcode. Deze heeft u bij het aanmaken van de ZORG-ID Smartcard ontvangen.

Bent u de pukcode kwijt? In dat geval dient u op eigen kosten een nieuwe ZORG-ID Smartcard aan te vragen via de webshop.

 

Deblokkeren en nieuwe pincode

Wilt u uw kaart deblokkeren? Doorloop dan onderstaande stappen:

  1. Steek de kaart in de paslezer.
  2. Klik op ‘Start’ in het Windows-menu (bij Mac: klik op het icoon ‘Macintosh HD’ op het bureaublad).
  3. Zoek naar ‘Token Administration’ (Voor Mac/Apple: ‘Token Administration.app’). Het is mogelijk om programma te vinden door te zoeken op de term ‘Token’. Start het programma op.
  4. Klik bovenaan op het woordje ‘Token’. Kies daarna voor de optie: ‘PIN deblokkeren’.
  5. Voer de pukcode in. Daarna kunt u een nieuwe pincode opvoeren. Herhaal de nieuwe pincode.
  6. Klik op ok. U krijgt nu de melding dat uw pas succesvol is gedeblokkeerd. Uw pas is weer bruikbaar door middel van de nieuwe pincode.
Wat gebeurt er als een ZORG-ID Smartcard niet aan een zorgaanbieder is gekoppeld?

In eerste instantie gebeurt er niets, de ZORG-ID Smartcard kan gewoon gebruikt worden. Echter kan dan ook niemand de kaart intrekken of blokkeren als dat nodig is. Een ongekoppelde ZORG-ID Smartcard is dan ook niet gewenst. Als een ZORG-ID Smartcard gedurende twee maanden niet aan een zorgaanbieder gekoppeld is, wordt het bijbehorende certificaat uit het ZORG-ID portaal verwijderd, en kan de medewerker de ZORG-ID Smartcard niet meer gebruiken.

Wat is het verschil tussen een administrator en een beheerder?

Een beheerder en een administrator kunnen beiden het beheer van de ZORG-ID Smartcards uitvoeren via het ZORG-ID Portaal. Het verschil zit in de verantwoordelijkheden. 

Degene die de registratie van de zorgaanbieder voor de ZORG-ID Smartcard uitvoert, wordt automatisch administrator en is eindverantwoordelijk voor het beheer van de ZORG-ID Smartcards. De administrator kan beheerstaken aan andere medewerkers delegeren door hen beheerder te maken. Ook kan de administrator iemand anders administrator maken.  

Let op: Het is momenteel nog niet mogelijk voor één persoon om zowel de ZORG-ID Smartcard als ZORG-ID Mobiel te gebruiken. Door iemand beheerder te maken, blokkeer je de mogelijkheid om een ZORG-ID Smartcard aan te maken voor die persoon (en andersom).

Kunnen de ZORG-ID Smartcards van een zorggroep door onze centrale beheerder worden aangemaakt en beheerd?

Beheer van de ZORG-ID Smartcards kan centraal gebeuren, als de partij hiervoor gerechtigd is door de administrator van uw organisatie. 

Het registreren en valideren van de organisatie voor het gebruik van de ZORG-ID Smartcards, moet door de afzonderlijke zorgaanbieders zelf worden gedaan. Ook moeten de ZORG-ID Smartcards door iedere zorgaanbieder zelf worden aangemaakt, samen met de medewerker en diens geldige UZI-medewerkerspas. 

Kan ik het beheer van de ZORG-ID Smartcards ook doen voor andere zorgaanbieders in mijn cluster?

U kunt het beheer doen voor meerdere zorgaanbieders als u daartoe gerechtigd bent. De administrators van die zorgaanbieders kunnen u hiervoor de rechten geven via het ZORG-ID Portaal. 

Wat als mijn vraag hier niet tussenstaat?

Voor overige vragen kunt u contact opnemen met uw softwareleverancier of kijk op ZORG-ID Support

Kunnen wij het beheer van de ZORG-ID Smartcards aan onze softwareleverancier overlaten?

Ja dat kan door hen via het ZORG-ID Portaal als beheerder toe te voegen. Uiteraard in overleg met de softwareleverancier. De zorgverlener of medewerker met de rol ‘administrator’ kan het beheer van de ZORG-ID Smartcards via het ZORG-ID Portaal delegeren aan een medewerker van uw softwareleverancier.

U blijft echter zelf formeel verantwoordelijk voor de uitgegeven ZORG-ID Smartcards.

U moet uw organisatie wel eerst zelf registreren en valideren met een UZI-zorgverlenerspas.

Kun je de rol ‘administrator’ voor de ZORG-ID Smartcards overdragen aan een andere zorgverlener?

Ja, deze rol kan via het portaal worden overgedragen naar een (of meer) andere zorgverlener(s) of medewerker(s).

Wanneer zorgaanbieders samengaan, neem dan contact op met ZORG-ID Support.

Kun je het beheer van de ZORG-ID Smartcards overdragen aan een andere medewerker?

De zorgverlener/medewerker met de rol ‘administrator’ kan het beheer van de ZORG-ID Smartcards aan een (of meer) andere medewerker(s) overdragen via het ZORG-ID Portaal.

Let op: Het is momenteel nog niet mogelijk voor één persoon om zowel de ZORG-ID Smartcard als ZORG-ID Mobiel te gebruiken. Door iemand beheerder te maken, blokkeer je de mogelijkheid om een ZORG-ID Smartcard aan te maken voor die persoon (en andersom).

Wat als de zorgverlener die de ‘administrator’ is voor de ZORG-ID Smartcards vertrekt uit de organisatie?

De zorgverlener/medewerker die verantwoordelijk is voor de ZORG-ID Smartcards heeft de rol ‘administrator’ in het ZORG-ID Portaal. Deze rol kan via het portaal worden overgedragen naar een (of meer) andere zorgverlener(s) of medewerker(s). 

Let op: Het is momenteel nog niet mogelijk voor één persoon om zowel de ZORG-ID Smartcard als ZORG-ID Mobiel te gebruiken. Door iemand beheerder te maken, blokkeer je de mogelijkheid om een ZORG-ID Smartcard aan te maken voor die persoon (en andersom).

Mijn medewerker werkt voor verschillende zorgaanbieders. Moet/kan ze voor elke zorgaanbieder een aparte ZORG-ID Smartcard hebben?

Nee, een medewerker heeft maar één ZORG-ID Smartcard nodig en kan deze bij verschillende zorgaanbieders gebruiken, mits hun applicaties de ZORG-ID Smartcard ondersteunen. 

Om deze ZORG-ID Smartcard door die verschillende zorgaanbieders te kunnen laten beheren (intrekken, blokkeren, deblokkeren) is het nodig dat de beheerder/administrator van die zorgaanbieder de ZORG-ID Smartcard koppelt. Dat kan in het ZORG-ID Portaal. Dit is niet nodig, maar kan wel praktisch zijn. 

Wat te doen als een medewerker uit dienst gaat?

In tegenstelling tot een UZI-pas hoeft de ZORG-ID Smartcard niet ingetrokken te worden als een medewerker uit dienst gaat. De ZORG-ID Smartcard is persoonsgebonden. Als een medewerker uit dienst gaat kan de ZORG-ID Smartcard via het ZORG-ID Portaal eenvoudig van de organisatie worden losgekoppeld.  

Een andere zorgaanbieder kan de ZORG-ID Smartcard van deze medewerker dan weer koppelen aan hun organisatie. Daarnaast trekt u, net als nu met de UZI-pas, de mandaten in uw software voor deze medewerker in. 

De ZORG-ID Smartcard intrekken is dus niet noodzakelijk.

Ik neem een nieuwe medewerker aan. Kan ik zonder UZI-pas direct de ZORG-ID Smartcard gebruiken?

U kunt een ZORG-ID Smartcard alleen aanmaken met een geldige UZI-pas. Voor een nieuwe medewerker zonder UZI-pas moet u dus een UZI-pas aanvragen. De UZI-medewerkerspas voor nieuwe medewerkers valt nog onder de vergoedingsregeling.

Heeft de nieuwe medewerker al een ZORG-ID Smartcard, dan is deze eenvoudig te koppelen aan de eigen organisatie en kan net als de UZI-medewerkerspas op naam in de eigen zorgapplicatie worden opgenomen en gemandateerd.

Wat houdt het beheer van de ZORG-ID Smartcard in?

Beheer houdt in het intrekken, blokkeren en deblokkeren van ZORG-ID Smartcards en het koppelen van ZORG-ID Smartcards die elders zijn aangemaakt aan de eigen organisatie. Het herstellen van de pincode van ZORG-ID Smartcards kan de medewerker zelf. 

Het beheer van de ZORG-ID Smartcards gebeurt via hetZORG-ID Portaal. Inloggen op dit portaal kan met een smartphone en de ZORG-ID Mobile App. 

Na registratie van de zorgaanbieder wordt de vertegenwoordiger automatisch administrator en kan alle beheerstaken uitvoeren. De administrator kan andere/meerdere beheerders aanwijzen voor de beheertaken. 

Bij toekomstige doorontwikkeling van de ZORG-ID Smartcard worden de beheer-opties uitgebreid. 

De beheerder/administrator is niet verantwoordelijk voor het aanmaken van ZORG-ID Smartcards.  Dat kunnen medewerkers zelf. 

Let op: Het is momenteel nog niet mogelijk voor één persoon om zowel de ZORG-ID Smartcard als ZORG-ID Mobiel te gebruiken. Door iemand beheerder te maken, blokkeer je de mogelijkheid om een ZORG-ID Smartcard aan te maken voor die persoon (en andersom).

Wie levert de ZORG-ID Smartcard?

De lege passen worden geleverd door onze partner AET Europe. U kunt de ZORG-ID Smartcard bestellen via een link op de VZVZ-website. Deze link volgt later.

VZVZ levert de software. U bent zelf verantwoordelijk voor de uitgifte en het beheer daarvan.