ZORG-ID Smartcard

Per 1 september 2025 is de vergoeding van de UZI-medewerkerspas op naam gestopt. Een bestaand alternatief is de mobiele functionaliteit van ZORG-ID. Voor huisartsen, huisartsenposten en apotheken waarvoor het gebruik van een smartphone in de praktijk een uitdaging vormt, is er een tweede alternatief: de ZORG-ID Smartcard. De ZORG-ID Smartcard kunt u gebruiken voor alle acties richting het LSP. In de ontwikkeling van de ZORG-ID Smartcard houden we rekening met Dezi.

Hoe werkt de ZORG-ID Smartcard? 

De ZORG-ID Smartcard functioneert als vervanging van de UZI-medewerkerspas op naam. U kunt de ZORG-ID Smartcard zelf aanmaken en vervolgens zonder aanpassingen gebruiken in bestaande paslezers, net zoals de traditionele UZI-medewerkerspas.  Alle mandaten die aan de zorgmedewerker zijn toegekend, blijven gelden. Ook gastgebruik is mogelijk, net als bij de UZI-medewerkerspas. 

  • Persoonlijke aanmaak: De medewerker maakt de ZORG-ID Smartcard zelf aan met behulp van de eigen nog geldige UZI-medewerkerspas.
  • Eigen beheer: Aanmaken en intrekken van de ZORG-ID Smartcard is eenvoudig zelf te regelen via het ZORG-ID Portaal.
  • Compatibiliteit: De ZORG-ID Smartcard werkt met de bestaande smartcardreaders (Omnikey) voor zowel lezen als beschrijven van de ZORG-ID Smartcard. 

Download de factsheet voor meer informatie:

Aan de slag met de ZORG-ID Smartcard 

 

  • Binnenkort Animatie. Registreren ZORG-ID Smartcard (video)
  • Binnenkort Animatie. Aanmaken ZORG-ID Smartcard (video)
  • Binnenkort Beknopte instructie. ZORG-ID Smartcard registratie en aanmaken (directe download)

 

Om met de ZORG-ID Smartcard te gaan werken vragen we vertegenwoordigers van zorgaanbieders hun praktijk eenmalig te registreren met hun UZI-pas. Dit kan via het digitale aanvraagformulier (volgt binnenkort). Na registratie wordt de vertegenwoordiger automatisch beheerder van de praktijk en kan deze ZORG-ID Smartcards intrekken via het ZORG-ID Portaal. Bij toekomstige doorontwikkeling van de ZORG-ID Smartcard worden de beheer-opties uitgebreid. Zodra de praktijk is geregistreerd, kunnen medewerkers zelf hun eigen ZORG-ID Smartcard aanmaken* volgens de volgende stappen: 

  1. Bestel lege ZORG-ID Smartcards via de webshop.
  2. Start de functie ‘Ik wil een ZORG-ID Smartcard aanmaken’ op het ZORG-ID Portaal.
  3. Authenticeer met de UZI-medewerkerspas.
  4. Doorloop de stappen.
  5. Plaats een lege ZORG-ID Smartcard in de paslezer.
  6. De ZORG-ID Smartcard is klaar voor gebruik en is vanaf nu drie jaar geldig. 
      

*Let op: Nieuwe medewerkers, zonder UZI-medewerkerspas, kunnen geen ZORG-ID Smartcard aanmaken. Zij moeten dus een UZI-medewerkerspas aanvragen. 

Kosten

De ZORG-ID Smartcard kost €75,- voor drie jaar (excl. verzendkosten). 

Deze kosten zijn aanzienlijk lager dan de aanschaf van een UZI-pas. Ze worden in rekening gebracht vanwege de benodigde veilige techniek en licenties. 

Applicatie Zorgaanbieder

Softwareleveranciers moeten de zorgapplicatie geschikt maken voor het gebruik van de ZORG-ID Smartcard. Dit geldt zowel voor ZORG-ID als voor SafeSign. Zorg-ICT softwareleveranciers zijn op de hoogte en betrokken bij alle ontwikkelingen omtrent de ZORG-ID Smartcard. 

 

Binnenkort beschikbaar: Aanvraag registratie ZORG-ID Smartcard

 

Binnenkort beschikbaar: Webshop ZORG-ID Smartcard

 

Wat is het ZORG-ID Portaal?

Lees meer...

 

Vragen?

Ga naar Veelgestelde vragen ZORG-ID Smartcard.

Staat jouw vraag er niet tussen? Ga naar onze supportpagina.

 

Downloads en handige links