Veelgestelde vragen

Hoe kan ik de pincode wijzigen of deblokkeren?

U kunt de pincode van de ZORG-ID Smartcard wijzigen of deblokkeren na drie keer een foute invoer. 

Om dit uit te voeren heeft u software nodig. Download en installeer eerst de SafeSign/Token Administration (SafeSign Windows, SafeSign macOS, SafeSign Linux). Heeft u hiervoor geen rechten? Vraag uw systeembeheerder om hulp.

Het aanpassen en deblokkeren van de pincode

Doorloop dan onderstaande stappen:

  1. Steek de kaart in de paslezer.
  2. Klik op ‘Start’ in het Windows-menu (bij Mac: klik op het icoon ‘Macintosh HD’ op het bureaublad).
  3. Zoek naar 'Token Administration’ (Voor Mac/Apple: ‘Token Administration.app’).
  4. Selecteer ‘Token’ in de menubalk en vervolgens ‘Wijzigen PIN'.
  5. Voer de meegeleverde (oude) pincode in het scherm ‘Wijzigen PIN’ in.
  6. Voer vervolgens tweemaal de nieuwe door u zelf gekozen pincode in. Deze moet uit minimaal 6 en maximaal 8 karakters (cijfers en/of letters) bestaan.

 

Verkeerde pincode 3x ingevoerd van uw ZORG-ID Smartcard

Als u drie keer een verkeerde pincode heeft ingevoerd, wordt uw ZORG-ID Smartcard om veiligheidsredenen geblokkeerd. U kunt een geblokkeerde kaart activeren met de pukcode. Deze heeft u bij het aanmaken van de ZORG-ID Smartcard ontvangen.

Bent u de pukcode kwijt? In dat geval dient u op eigen kosten een nieuwe ZORG-ID Smartcard aan te vragen via de webshop.

 

Deblokkeren en nieuwe pincode

Wilt u uw kaart deblokkeren? Doorloop dan onderstaande stappen:

  1. Steek de kaart in de paslezer.
  2. Klik op ‘Start’ in het Windows-menu (bij Mac: klik op het icoon ‘Macintosh HD’ op het bureaublad).
  3. Zoek naar ‘Token Administration’ (Voor Mac/Apple: ‘Token Administration.app’). Het is mogelijk om programma te vinden door te zoeken op de term ‘Token’. Start het programma op.
  4. Klik bovenaan op het woordje ‘Token’. Kies daarna voor de optie: ‘PIN deblokkeren’.
  5. Voer de pukcode in. Daarna kunt u een nieuwe pincode opvoeren. Herhaal de nieuwe pincode.
  6. Klik op ok. U krijgt nu de melding dat uw pas succesvol is gedeblokkeerd. Uw pas is weer bruikbaar door middel van de nieuwe pincode.